Τέσσερις διαδεδομένοι διατροφικοί μύθοι διαλύονται

Woman eating an apple

Η διατροφή πλέον έχει μπει δυναμικά στην ζωή μας, αποτελώντας ένα από τα πιο σύγχρονα και επίκαιρα θέματα ενημέρωσης. Πληροφόρηση καθημερινά υπάρχει παντού. Διαβάζουμε, ακούμε και μαθαίνουμε για το τι πρέπει να προσέχουμε στη διατροφή μας, τι να τρώμε, τι να αποφεύγουμε, ποια τρόφιμα είναι υγιεινά και ποια μπορούν να μας βλάψουν. Ωστόσο αν και υπάρχει γνώση, κάποιοι διατροφικοί μύθοι επικρατούν ακόμη και σήμερα και μάλιστα είναι ιδιαίτερα διαδεδομένοι και οικείοι.

Ήρθε λοιπόν η ώρα να αναλύσουμε και να καταρρίψουμε τέσσερις από αυτούς…

  • Υπάρχουν τρόφιμα που «παχαίνουν» ή «αδυνατίζουν»;
    Πολλά τρόφιμα είναι συνώνυμα της απώλειας βάρους, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά, ενώ άλλα αυτομάτως ενοχοποιούνται ως «παχυντικά», όπως είναι η πατάτα και το ψωμί, καθώς παρά την θρεπτική τους αξία είναι τα πρώτα που συνήθως αποκλείουμε από το διαιτολόγιό μας όταν θέλουμε να χάσουμε βάρος. Η αλήθεια είναι πως όλα τα τρόφιμα περιέχουν θερμίδες και μπορούν να οδηγήσουν στην αύξηση του βάρους μας όταν υπερκαταναλώνονται. Τα φρούτα για παράδειγμα έχουν περίπου 60-80 θερμίδες ανά μερίδα, ενώ άλλες τόσες έχει και μια μικρή πατάτα (ψητή ή βραστή) ή μια φέτα ψωμί. Το θερμιδικό πλεόνασμα που θα έχουμε λοιπόν είτε καταναλώσουμε 10 μήλα είτε 10 μικρές φέτες ψωμί είναι περίπου το ίδιο. Δεν πρέπει λοιπόν να βάζουμε ταμπέλες στα τρόφιμα, χαρακτηρίζοντάς τα ως «παχυντικά» ή «αδυνατιστικά», αλλά να δώσουμε μεγαλύτερη προσοχή στις ποσότητες και στην ποιότητα όσων θα  καταναλώσουμε… Διότι σε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο θέση έχουν όλα τα τρόφιμα, απλά σε μέτριες ποσότητες.
  • Πρέπει να πίνουμε οκτώ ποτήρια νερό την ημέρα;
    Αν και είναι μια άποψη που επικρατεί εδώ και πολλά χρόνια, πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα έρχονται να την διαψεύσουν, δείχνοντας ότι δεν χρειάζεται κανείς να πίνει οκτώ ποτήρια νερό την ημέρα για να είναι καλά ενυδατωμένος, αλλά οκτώ ποτήρια υγρών γενικά, στα οποία συμπεριλαμβάνονται όλα τα ροφήματα (με εξαίρεση τα οινοπνευματώδη): το νερό, οι χυμοί φρούτων και λαχανικών, οι καφέδες, το τσάι, τα αφεψήματα βοτάνων, ακόμα και τα αναψυκτικά. Βέβαια, το καθένα έχει άλλη θρεπτική και θερμιδική αξία και πρέπει να δίνετε σημασία και σε αυτό, αλλά είναι πλέον βέβαιο ότι ενυδατώνουν αποτελεσματικά
  • Δεν πρέπει να τρώμε μετά τις 8 το βράδυ;
    Άλλος ένας μεγάλος μύθος… Δεν παίζει ρόλο τι ώρα θα φάμε, αλλά τι θερμίδες έχουμε καταναλώσει συνολικά μέσα στην ημέρα. Αν ημερησίως τρώμε περισσότερες θερμίδες από αυτές που καίμε, κάποια στιγμή αυτό το θερμιδικό πλεόνασμα θα οδηγήσει σε πρόσληψη βάρους, είτε τρώμε το βραδύ είτε το πρωί. Μάλιστα, αν μένει κανείς νηστικός από τις 8 το βράδυ και μετά, θα πεινάει αρκετά το πρωί της επόμενης μέρας και θα υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να υπερκαταναλώσει. Ένα ελαφρύ γεύμα το βραδύ βοηθά και στον ύπνο, αλλά και στη διατήρηση της σιλουέτας.
  • Τα προϊόντα “light” δεν περιέχουν θερμίδες;
    Τα «λάιτ» προϊόντα πολλές φόρες αποτελούν παγίδα, καθώς οι περισσότεροι νομίζουν πως δεν περιέχουν καθόλου θερμίδες και οδηγούνται στην υπερκατανάλωσή τους, πιστεύοντας ότι είναι οι καλύτερες επιλογές για να διατηρηθεί κανείς λεπτός. Εάν ένα προϊόν είναι 0% σε ζάχαρη, θα περιέχει θερμίδες από λίπος και αντίστροφα, εάν είναι 0% και σε ζάχαρη και  λίπος θα περιέχει θερμίδες από τις πρωτεΐνες και τα υποκατάστατα λίπους ή/και ζάχαρης που έχουν πιθανώς προστεθεί προκειμένου να διατηρηθούν τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά. Διαβάζουμε προσεκτικά τις ετικέτες των τροφίμων που καταναλώνουμε για να είμαστε σίγουροι για την ποσότητα, αλλά και την ποιότητα των θερμίδων που λαμβάνουμε.
4 Σχόλια
  • Avatar
    Καίτη Γκιάλη

    Μπράβο, Πολύ ενδιαφέρον και ενημερωτικό άρθρο.

  • Avatar
    Κοραλία

    Ευχαριστώ Αναστασία που μου εξήγησες! Έχεις δίκιο! Προτείνω να κάνεις κι ένα θέμα γι ‘αυτούς που δουλεύουν ολημέρα σε γραφείο και όλο και κάτι τρώνε. Δεν ξέρω γιατί, μάλλον η δουλειά ανοίγει την όρεξη σε κάποιους…! Ένας φίλος μου έχει αυτό το πρόβλημα! Ολημέρα κάθεται μπροστά από έναν υπολογιστή και έχει κάνει κοιλίτσα. Κάνε ένα θέμα γι’ αυτό όταν μπορέσεις!

  • Avatar
    Anastasia

    @Κοραλία
    Θα συμφωνήσω μαζί σου ότι το πρωινό είναι ένα σημαντικό γεύμα για να ξεκινήσουμε την ημέρα μας με ενέργεια. Ένα καλό πρωινό δεν σημαίνει απαραίτητα πως πρέπει να είναι και πολύ μεγάλο ποσοτικά ή θερμιδικά. 1 τοστ ολικής αλέσεως ή 1 κούπα γάλα 1,5% με δημητριακά ολικής θα μας προσδώσουν ενέργεια για αρκετές ώρες λόγω της περιεκτικότητας τους σε φυτικές ίνες και ταυτόχρονα λίγες θερμίδες αφήνοντας “περιθώριο” για τα υπόλοιπα γεύματα της ημέρας. Η κατανάλωση σοκολάτας απο την άλλη θα μας δώσει πολλές θερμίδες με την μορφη απλων σακχαρων και κορεσμένου λίπους. Θα έχουμε ξεκινήσει την μέρα μας λοιπόν με ένα πρωινό υψηλό σε θρεπτικά κενές θερμίδες (>500 kcal) που σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα γεύματα της ημέρας θα αυξάνει την πιθανότητα να ξεπεράσουμε τις ημερήσιες μας ανάγκες και κατ’επέκταση αθροιστικά να οδηγήσει σε πρόσληψη βάρους, παρόλο που την φάγαμε το πρωί και θεωρητικά είχαμε “όλη την ήμερα να την κάψουμε”. Το ζητούμενο λοιπόν δεν είναι τι ώρα θα φάμε αλλά πόσες θερμίδες συνολικά θα καταναλώνουμε μέσα στην ήμερα και κατά πόσο αυτές θα ξεπερνούν τις ημερήσιες μας ανάγκες. Επομένως, αν κανείς κατανάλωσει μια σοκολάτα είτε το πρωί είτε το βραδυ αλλά συνολικά δεν ξεπερνά τις καθημερινές του αναγκές το βάρους του θα παραμένει σταθερό.
    Τέλος, ο μύθος κατά την γνώμη μου ίσως δημιουργήθηκε λόγω του ότι οι περισσότεροι μέχρι και τις 8 το βράδυ έχουμε ήδη φτάσει και ίσως ξεπεράσει τις ημερήσιες μας ανάγκες, άρα καταναλώνοντας οτιδήποτε επιπλέον θα συντελέσει στην πρόσληψη βάρους. Με σωστή οργάνωση της ημέρας μας, ένα ελαφρύ βραδινό συντελεί και στην διατήρηση του βάρους άλλα και της υγείας.

  • Avatar
    Κοραλία

    Νομίζω ότι: Το «δεν τρώμε μετά τις 8 το βράδυ»… έχει να κάνει με τον ύπνο. Και αυτό έχει επικρατήσει από τα παλιά χρόνια που κοιμόντουσαν μετά τις 8. Αυτό που θέλει ίσως να πει ο «μύθος» είναι ότι δεν πρέπει να τρώμε και μετά να κοιμόμαστε. Αν κάποιος όμως φάε στις 10 το βράδυ και μετά πάει για δουλειά τότε δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Το πρωί, έχω την εντύπωση ότι πρέπει να τρώμε αρκετά καθώς έχω ακούσει πολλές φορές να λένε ότι «το πρωί πρέπει να τρως σαν βασιλιάς, το μεσημέρι σαν φτωχός και το βράδυ σαν ζητιάνος» δηλαδή αν φάμε το πρωί κάτι με πολλές θερμίδες όπως μια πίτσα, μέσα στην ημέρα θα το έχουμε χάσει. Γι’ αυτό και πολλοί διατροφολόγοι συνιστούν το πρωί μια σοκολάτα, γιατί πέρα από την ενέργεια που δίνει, έχει και θερμίδες οι οποίες μπορούν να χαθούν μέσα στη μέρα. Ενώ αν προτιμήσουμε τη σοκολάτα τη νύχτα οι θερμίδες συνορεύονται ακόμα και αν κατά τη διάρκεια του ύπνου χάνουμε θερμίδες.

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα